Det næststørste flyselskab i Danmark er fortsat ikke registret i Rejsegarantifonden, hvilket fonden sidste år politianmeldte Norwegian for. Ved booking på Norwegians hjemmeside tilbydes ikke køb af konkursforsikring.
Norwegian har over to millioner årlige passagerer på sine danske ruter og jeg har ikke en eneste gang hørt nogen efterspørge at kunne købe konkursforsikring via vores hjemmeside. Flypassagerer bør have konkursforsikring, hvis deres flyselskab krakker, men det er Norwegians opfattelse, at det ikke er flyselskabets opgave at tilbyde denne.”
Det siger Norwegians presse- og markedschef i Danmark, Johan Bisgaard Larsen, til takeoff.dk
De seneste ugers konkurser i Spanair og det statslige ungarske flyselskab Malev har ikke fået Norwegian til at ændre mening om at tilbyde en konkursforsikring. Spanair var ikke registreret i Rejsegarantifonden, hvilket betød, at danske flypassagerer ikke havde haft muligheden for at købe konkursforsikring når de bookede flybillet via Spanairs hjemmeside.
Fordi Norwegian ikke har fulgt lovkravet om at lade sig registrere i Rejsegarantifonden, politianmeldte fonden for et år siden flyselskabet. Norwegian stævnede omvendt Rejsegarantifonden for at få sagen afprøvet ved en dansk domstol.
”Papirarbejdet til den kommende retssag er klar fra såvel Rejsegarantifonden som Norwegian. Retssagen er blevet udsat nogle gange, nu er det bedste bud, at den kommer i april eller maj,” siger Johan Bisgaard Larsen.