Derfor var flykunder ikke sikret.Svaret fra fonden var: Spanair var ikke medlem af Rejsegarantifonden, og derfor kunne fonden ikke hjælpe de danskere, der var kommet i klemme, efter at Spanair fredag aften gik konkurs.
Årsagen til, at Spanair ikke var medlem af Rejsegarantifonden, var den simple, at flyselskabet ikke havde et kontor i Danmark.
Tvivl om loven
Den 1. januar 2010 blev den såkaldte rejsegarantifond-lov ændret, så private kunder, der kun køber en flybillet, fremover kunne købe en konkursdækning i fonden, hvis kunderne købte billetten hos et flyselskab, der var registreret i fonden.
Ifølge loven skulle flyselskaberne registreres i Rejsegarantifonden, hvis de var ”etableret” i Danmark. Efter at loven trådte i kraft, opstod der tvivl om, hvad ordet ”etableret” dækkede over.
Var et flyselskab etableret, hvis det fløj til og fra Danmark, eller skulle der mere til?
Skal have et kontor
Efter flere kendelser i Erhvervsankenævnet stod det dog klart, at ”etableret” kun dækkede over de selskaber, der havde et kontor i Danmark.