Post Danmark har det seneste år fordoblet antallet af medarbejdere, som er beskæftiget med at kontrollere pakker, der er købt via nethandel i udlandet. Den ekstra indsats smitter bl.a. af på kontrollen med pakker fra lande uden for EU, hvor Post Danmark nu er oppe på at sprætte tre ud af fire op.
Når en pakke er sprættet op, vurderer den pågældende medarbejder bl.a., om pakken er deklareret med den korrekte værdi. Værdien passer ikke i mindst 75 pct. af tilfældene, siger centerdirektør Jesper Bremholm fra Post Danmark.
Desuden checkes det, om der skal betales moms af pakken. Hvis den er afsendt uden for EU, skal modtageren betale både 25 pct. moms og et administrationsgebyr på DKK 160 for at få pakken udleveret. Er varen mere end DKK 1150 værd, kommer der desuden told oveni. Hvis pakken er en gave fra en privatperson, skal der dog først betales moms, når værdien overstiger DKK 340.
Mange af kontrollerne ender med en ekstraregning, og årsagen er som regel, at afsenderen har underdeklareret pakken - formentlig for at slippe for afgifter.
Det er dog langt fra altid, at regningen bliver betalt. Mange modtagere vælger simpelhen at lade pakken, fordi de ikke vil betale ekstraregningen. Resultatet er, at Post Danmark for tiden ligger inde med 1000 tilbageholdte pakker, og tallet stiger med 10-15 pct. om året, fremgår det af artiklen.