Danmark er kendt for at være en tilbudsnation, der hver uge læser tilbudsaviser, som var det spændingsromaner. Også når bilen skal købes, går danskerne i gang med at lede efter den billigste bil - og den findes tit i udlandet.
For fem år siden hentede ca. 13.000 danskere deres brugte bil i udlandet - sidste år var det tal steget til ca. 35.000. Det er især det tyske bilmarked, danskerne har støvsuget, men efterhånden er der flere og flere, der vender blikket og søgningen på internettet mod USA.
Det skyldes en meget lav dollarkurs - i går 5,67 kr. per dollar - et bugnende brugtbilmarked og en attraktiv fragtpris.
Berlingske Business har sammenlignet priser på en VW Passat, Mazda6 og Volvo V50, og der er op mod 150.000 kr. at spare efter afgifter, moms og fragt er betalt. Et af landets største biltransportfirmaer, Bendix Transport, bekræfter da også, at flere og flere henter almindelige biler i USA. Virksomheden har haft en stigning i importen af biler fra USA til Danmark fra 1. kvartal 2006 til 1. kvartal 2007 på 50 pct.
»Størstedelen af de transporterede biler er stadig over 30 år. På den måde er bilerne toldfrie, og man betaler kun fem procent i moms. Men der er slet ingen tvivl om, at flere og flere henter almindelige biler, fordi det er blevet så attraktivt blandt andet på grund af den lave dollarkurs,« siger Allan Pedersen, der er manager i Bendix Transport.
Samme melding kommer fra FDM:
»Indtil nu har det mest været specialbiler, der er blevet importeret fra USA. De mere almindelige bilmærker har danskerne hentet i Tyskland. Men netop på grund af den lave dollarkurs kan jeg sagtens forestille mig, at vi kommer til at se en stigende interesse for at hente brugte biler i USA,« siger FDMs tekniske konsulent, Rainer Bambino.
Faktisk har han netop selv hentet en bil »over there«, og eneste ulempe i hele processen var ventetiden:
»Når du først har købt en bil, så kan det godt føles som lang tid at vente op mod otte uger. Til gengæld får du en bil, der ofte er i langt bedre stand, end hvis du havde købt den i for eksempel Tyskland,« siger han.
Det skyldes, at amerikanere ofte kører deres biler mindre hårdt end mange europæere og måske især tyskere. I USA hersker »flydermentaliteten« stadig, og der er lave fartgrænser, mens biler hentet i Tyskland kan have levet et hårdt liv i overhalingsbanen på autobahn, hvor mange strækninger er uden fartbegrænsning.
Fokus på ekstraudstyr
Der findes op til flere hjemmesider med brugte biler til salg - en af de helt store er traderonline.com, hvor der er mere end tre mio. til salg. Hvis man ønsker at finde en så billig bil som muligt, skal man lede efter en relativt »skrabet« mobil, der ikke er spækket med udstyr. SKAT lægger nemlig også moms og afgifter oven i prisen på udstyr.
Samtidig er det vigtigt på forhånd at undersøge, om bilen er typegodkendt i Danmark - altså, om det overhovedet er muligt at få den godkendt her i landet. FDM har haft et eksempel, hvor en dansker har stået med en importeret bil, som ikke kunne typegodkendes. Desuden kan der være forskelle på bilernes indretning, som dansk eller europæisk lovgivning kræver ændret. F.eks. kører amerikanske biler med et andet lygtesystem, som skal laves om til europæisk standard. Samtidig skal bilen også overholde europæiske emissionskrav.
Men hvis man gør sit hjemmearbejde ordentligt, er det til gengæld muligt at gøre et rigtigt godt kup. Og med en potentiel besparelse på 150.000 kr. på en VW Passat er der nok også råd til en flybillet til USA, hvis man ikke ønsker at købe bilen ubeset.
Til at udregne registreringsafgift og moms har vi fået hjælp af SKAT, som understreger, at beregningerne ikke tager højde for udstyrsniveau. Man skal nemlig være opmærksom på, at der også skal betales afgifter og moms af udstyr.
Det er også muligt at gå ind på SKATs hjemmeside, hvor der er et link til en beregningsmodel. Prisen på fragt varierer afhængig af, hvilken stat og by bilen skal transporteres fra, men ofte ender prisen på ca. 1.800 $, lidt under 10.000 kroner.