BOLIG, KØB, SALG, BÅDE, GRUNDE, JORD, LEJLIGHEDER, SKØDER

Tak til Murat

Flag 27-11-09 ~2 minutters læsning · 392 ord

I februar 2005 ”købte” vi en lejlighed i Antalya. Det vil sige ”købte og købte”. Vi betalte godt nok lejligheden, men tilsyneladende var det ikke til at få skøde på lejligheden. I februar 2007 lykkedes det så endeligt – dog var skødet ikke anmærkningsfrit, idet der var gæld i lejligheden. Dette overraskede os meget – nu var der gået to år, og så gæld i lejligheden. Vi sagde, at dette straks måtte bringes på plads, hvilket blev meldt ud til Aziz Öncelik, Ahmet Öncelik og Mahmut Öztepe, som tilsyneladende tegnede firmaet Si-sem Turizm.

Det har vi så ventet på siden. På et tidspunkt fik vi at vide, at nu var gælden i vores lejlighed indfriet. Denne oplysning kom samtidig med at vi – af andre som også havde lært firmaet Si-sem Turizm at kende – fik oplyst, at vores lejlighed sammen med et par andre lejligheder var sat til tvangsauktion, fordi gælden i lejlighederne ikke var indfriet.

I efteråret 2009 tog vi til Antalya med bange anelser. Hvad sker der egentlig – har vi en lejlighed eller har vi ikke en lejlighed.

For at få assistance til at løse vort problem, tog vi på anbefaling kontakt til Murat Esiyok. Vi besøgte flere gange banken både i Antalya og i Kemer, vi besøgte skødekontoret m.m. Først fik vi at vide, at der ikke var gæld i lejligheden, på skødekontoret VAR registreret en ret så stor gæld. Det var virkelig frustrerende – var vi købt eller solgt?

Vi måtte rejse hjem igen med uforrettet sag, men Murat ville arbejde videre med henblik på en afklaring. På grund af Murats ihærdighed lykkedes det ham til sidst at få oplyst fra banken, at det så ud til, at der IKKE var gæld i lejligheden. Med den arkivering vi så i banken er det et under – og kun udtryk for Murats vedholdenhed – at det nu er lykkedes at få en afklaring.

Derfor mange tak til Murat, uden hvis hjælp vi ikke havde kunnet løse opgaven, dels på grund af sproglige vanskeligheder og dels på grund af manglende kendskab til Tyrkisk lovgivning.

Hvad firmaet Si-sem Turizm egentligt har gang i, kan man jo kun gisne om, men det er pinligt og særdeles beklageligt, at Ahmet og Aziz ikke har løst skødeproblemet for længst og sørget for at alle købere får deres retmæssige skøder.

Flemming Elikofer

Frankrig

Skribentmail: