FORBRUG, ØKONOMI, FØDEVARER

Varer sættes ned i pris på grund af krisen

Flag 05-06-12 ~Et minuts læsning · 198 ord

Det kriseramte Spanien kan nu - sammen med andre lande i det gælds- og kriseplagede Sydeuropa - se frem til, at internationale virksomheder sætter varerne i landet ned i pris.

En af dem er Unilever, som er begyndt at sælge shampoo og andre dagligvarer i discountversioner på det spanske marked.

20 pct. af befolkningen i lande som Spanien og Grækenland lever nu under den officielle fattigdomsgrænse. Derfor er det vigtigt, at vi tilpasser os, så folk fortsat bruger vores mærker, samtidig med at de holder sig inden for husholdningsbudgettet, lyder forklaringen på prisnedsættelserne fra Matt Close, der er chef for Unilevers europæiske marketing, ifølge Wall Street Journal.

Et eksempel er Knorr bouillonterninger, der nu markedsføres som «Knorr Economica» med en rabat på 60 pct. i forhold til den oprindelige pris. Samtidig er Unilever i færd med at udvikle en ny serie af produkter, som alle vil blive solgt for omkring EUR 1,00.

Nestlé er i gang med at indføre produkter fra det sydøstasiatiske marked. Det drejer sig om små, et-styks pakninger Nestea citronte og Nescafe. Desuden vil virksomheden lancere nogle af sine nudelprodukter, der er lavet i Ukraine og Asien, i de gældsplagede EU-lande, fremgår det af artiklen.

Skribentmail: