Hvis du har planer om at sælge produkter på det kinesiske marked, er der al mulig grund til at få registreret eventuelle varemærker i landet. Hvis altså andre ikke har nået at registrere dine varemærker før dig…
I Kina er det nemlig lovligt at registrere dit varemærker, når du ikke selv har gjort det.
Ekspert i varemærker og ophavsret Henrik G. Jacobsen, IPR Company, kan berette om seks firmakunder, der er kommet ud for, at andre har registreret deres varemærker i Kina.
Den ene af kunderne havde endda fulgt den gode praksis og registreret varemærket selv. Men kunden overså, at registreringen var blevet slettet efter tre år, fordi varemærket ikke var blevet udnyttet i perioden. Og så havde en anden i mellemtiden set sit snit til at gå ind og registrere varemærket igen i sit eget navn. Forinden havde den pågældende fået varemærket slettet, og den danske virksomhed kan nu ikke en gang få oplyst, hvem der stod bag sletningen. Men det er formentlig en kopi-producent, mener Henrik G. Jacobsen.
Varemærkeeksperten kan også berette om en dansk virksomhed med to kinesiske underleverandører, som fik gennemført en varemærkeregistrering på det produkt, som de lavede for danskerne, fremgår det af artiklen.