INVESTERING, FINANSIERING, BUREAUKRATI, IT

Om at få netbank i en græsk bank .....

Flag 10-10-08 ~3 minutters læsning · 432 ord

Om at få netbank i en græsk bank

En anden dansker spurgte mig om jeg havde netbank (e-banking) i en græsk bank, nej jeg har 3 stk i danske banker. Okay jeg gik ind i banken via e-banking (engelsk site) på nettet og kunne udfylde mig elektronisk og trykkede SEND, dels efter at have set DEMO m.v. det så spændende ud og var gratis, så jeg besluttede at jeg ligeså godt kunne få en græsk netbank. I øjeblikket får jeg mine regninger betalt via bankens Betalings-Service gratis (El, telefon og vand), hvorimod forsikring forhandler jeg til en ny pris hvert år og det ville være for tungt med automatisk betaling. I min græske bank tilskrives renter månedligt af min formue, gæld har jeg ikke.

Da jeg skulle ned og forhandle renter for min aftale-konto, spurgte jeg om denne her e-banking, der ville sende ID og password til min postadresse der ikke er min bopælsadresse, fordi posten kommer ikke op i højlandet, jeg opgav også e-mailadresse. Minsanten 2 dage efter at jeg havde oprettet mig selv, lå en kuvert i banken med ID og password, samt en større med 100-numre der skal bruges nyt nummer hver gang jeg overfører penge. Jeg skulle underskrive en 12-sidet kontrakt på alle sider og bankdirektøren skulle underskrive også med stempler på alle 12-sider, samt på 5 andre papirer (Stårup ville sige bureaukrati for alle pengene). Jeg fik en mappe med kopi af hvad jeg havde underskrevet, en CD-på græsk, vejledninger som om jeg ikke kender til bank remittering, mit ID som skulle åbnes i Athen, jeg sendte en e-mail at der går nok nogle dage, men jeg skal nok ringe til det oplyste 800-nummer, da jeg ikke taler græsk er jeg spændt på hvad der sker. Jeg kan på mit telefondisplay se at et Athen nummer har forsøgt at ringe mig op, ind og kikke på «Hvide sider» hvem det var, trods at jeg har automatisk henvisning til mobilphone, blev jeg ikke kontaktet og jeg kunne heller ikke se «hvem» der havde dette nummer. Det viste sig at det var bankens 210-nummer og damen talte græsk, trods at jeg havde udfyldt på engelsk site, jeg lagde røret ligeså stille.

Jeg ved fra mine 3 stk netbanker i Danmark, at jeg får mere at vide om banken via netbanken, end «fru Hansen» henne på hjørnet får at vide når hun månedligt henter sine penge, det var årsagen til at jeg også vil have græsk netbank.

Det skal siges at jeg kender fra mit arbejde i danske banker alt om netbank og det ved den græske bank godt :-)

Skribentmail: