FORBRUG, STATISTIK, NETHANDEL

Større og større andel af nethandel går til udlandet

Flag 05-08-10 ~2 minutters læsning · 280 ord

Danskerne handler mere og mere på nettet. Alene i første halvdel af 2010 steg med 40 pct. i forhold til samme halvår i 2009, og stigningen forventes at fortsætte i takt med, at den unge - og internet-vante - generation fylder mere og mere i landskabet.

Men danskernes køb på nettet i udlandet stiger endnu kraftigere. I 2008 gik 20 pct. af danskernes køb på nettet til de øvrige lande i EU, og den andel steg til 24 pct. i 2009, viser en opgørelse fra EU’s statistikkontor, Eurostat. Men en stor del af danskerne vælger også at lægge deres nethandel i USA.

Når de danske forbrugere køber fysiske produkter på nettet i andre EU-lande, er det lægger først og fremmest Tyskland, England og Sverige, som pengene havner i, fortæller Henrik Theil, der er kommunikationschef i Foreningen for Distance- og Internethandel (FDIH). Af store magneter kan nævnes CD’er og DVD’er fra svenske CDon.com.

Tendensen til at købe mere på nettet i udlandet gælder i øvrigt i det meste af EU, men det danske niveau ligger i toppen. I EU som helhed handlede kun 8 pct. af forbrugerne på nettet i et af de øvrige EU-lande i 2009. Kun forbrugerne i små lande som Malta og Luxembourg samt Østrig lægger flere af deres net-penge i de øvrige EU-lande, end de danske forbrugere gør.

At danskerne i højere og højere grad vælger at handle på nettet i udlandet, skyldes generelt, at priserne er lavere. Visse danske forbrugere er parat til at betale lidt mere for at få trygheden ved at købe i Danmark. Men det er en loalitet, som ikke findes hos de unge, fortæller Annette Falberg, adm. direktør i FDIH, ifølge artiklen.

Skribentmail: