REJSE, TRANSPORT, GENERELT, RESTAURANTER, LEDELSE

Reklame for drukferie giver kæmpebøde

Flag 30-12-11 ~2 minutters læsning · 268 ord

Rejsebureau får stor bøde for reklamer, der opfordre unge under 18 år til at indtage alkohol.

Forbrugerombudsmanden har nu fået rettens ord for, at der gælder et generelt forbud mod at bruge alkohol som blikfang i markedsføring målrettet børn og unge.

Det sker efter, at Dansk Ungdomsferie ApS i marts 2008 annoncerede for sine rejser til Lloret og Sunny Beach i ungdomsbladet Chili - rejser, der senere har fået tilnavnet drukferie.

Gratis drikkevarer

I annoncen var der en henvisning til selskabets hjemmeside, hvor rejserne og de forskellige aktiviteter, som man kunne tilmelde sig på rejsemålene, var nærmere beskrevet.

I beskrivelsen af visse af aktiviteterne var der bl.a. billeder af unge mennesker i festsituationer, og i teksten blev der bl.a. brugt udtryk, såsom ”pubcrawlen ?Vi besøger 5 barer på 4 timer, med hver sin specialitet”, ”baren har gratis drikkevarer”, ”en times gratis sangria”, ”HAPPY-HOUR med øvrige drinks og cocktails”, ”Glasset giver tre timers gratis drikkevarer og fyrer hurtigt stemningen op på kogepunktet” og ”double up på stambarer ? rabat i baren”.

Aggresiv markedsføring

Retten fandt derfor, at selskabet havde overtrådt markedsføringslovens § 8, stk. 2, hvorefter markedsføring rettet mod børn og unge ikke direkte eller indirekte må opfordre til anvendelse af alkohol.

Selskabet blev idømt en bøde på 55.000 kr.

Hos Forbrugerombudsmanden er man tilfreds med dommen, der er den første vedrørende overtrædelse af markedsføringslovens regler om at opfordre børn og unge til at indtage alkohol. Dommen slår desuden fast, at markedsføringen ikke behøver at være aggressiv eller grov – det er nok, at alkohol overhovedet indgår som en del af markedsføringen, når den er målrettet de unge forbrugere

Skribentmail:

Mere info: http://fpn.dk/rettigheder/markedsforing/article2627562.ece