Bødetrusler fik Norwegian til at
ændre regler Norwegian aflyser mange fly og ændrer afgangstider pga. pilotmangel – men selskabet ville først hjælpe berørte passagerer efter Norges forbrugerombudsmand truede med bøder på flere hundredetusinde kroner.
Norwegian aflyste sidste uge mindst 24 fly i og fra Norge samt ændrede afgangstidspunkter på andre. Selskabet havde i starten næsten holdningen, at passagererne kunne kigge i vejviseren efter erstatning.
Men efter stor presseomtale af den dårlige serice og trusler fra den norske forbrugerombudsmand om bøder på flere hundredetusinde kroner, vil selskabet nu alligevel følge EU’s regler om nægtet ombordstigning.
”Det er et meget vigtigt, at flyselskaber tager ansvar for passagerernes tab ved ruteændringer. Jeg er tilfreds med, at Norwegian nu ændrer praksis,” siger den norske forbrugerombudsmand, Gry Nergård, til Aftenposten.no
Vi har ændret praksis efter dialog med Forbrugerrådet,” bekræfter informationschef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen.
Mange passagerer klagede til de norske myndigheder over, at Norwegian ikke ville erstatte deres udgifter som følge af ændringer i afrejsetidspunkter, f.eks. til hotel. Efter de norske myndigheders opfattelse var selskabets transportvilkår og håndteringen af disse urimelige og i strid med markedsføringsloven.
”Når et flyselskab ændrer rejsetidspunktet, skaber det problemer for passagererne. Selskabet må derfor dække passagerernes ekstraudgifter,” siger Gry Nergård.
Norwegian forklarer de mange aflysninger og ændrede afgangstider med, at dets piloter i Norge har opsagt aftale om at flyve ekstra i deres fritid, skriver avisen VG.no