Dansk Ungdomsferie får bøde på 55.000 kr. for reklamer, der opfordrer unge under 18 år til at indtage alkohol.Forbrugerombudsmanden har nu fået rettens ord for, at der gælder et generelt forbud mod at bruge alkohol som blikfang i markedsføring målrettet børn og unge.Det sker efter, at Dansk Ungdomsferie i marts 2008 annoncerede for sine rejser i et ungdomsblad, der senere har fået tilnavnet drukferie.
I annoncen var henvisning til selskabets hjemmeside, hvor rejserne og de forskellige aktiviteter, som man kunne tilmelde sig, var nærmere beskrevet, skriver epn.dk
I beskrivelsen var der bl.a. billeder af unge i festsituationer. Retten fandt, at selskabet overtråde markedsføringsloven, hvor markedsføring rettet mod børn og unge hverken direkte eller indirekte må opfordre til anvendelse af alkohol.
Forbrugerombudsmanden er tilfreds med dommen, den første om overtrædelse af markedsføringslovens regler om at opfordre unge til at indtage alkohol. Dommen slår fast, at markedsføringen ikke behøver at være aggressiv eller grov – det er nok, at alkohol overhovedet som en del af markedsføringen, når den er målrettet unge.
Der er en principiel dom, og jeg er glad for, at retten var enig i vores vurdering af, at Dansk Ungdomsferies markedsføring var i strid med markedsføringslovens bestemmelse om at opfordre børn og unge til at drikke alkohol,» siger forbrugerombudsmand Henrik Øe.