FORBRUG, KØB, SALG, NETHANDEL, SMYKKER, URE, TØJ

Hver tredje nethandel sker i udlandet

Flag 08-08-14 ~2 minutters læsning · 223 ord

Danskerne køber varer på nettet som aldrig før. Samtidig går en større og større del af den større og større handel til udlandet. I 2013 valgte 31 pct. - eller lige knap 13 - af de danske netkøbere at placere deres køb i udlandet. Det fremgår af den seneste udgave af dansk e-handelsanalyse, som Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH) står bag.

Danskernes køb på nettet i udlandet steg med DKK 9 mia. - eller 35 pct. - alene fra 2012 til 2013. I år ventes danskerne ifølge analysen at fylde deres kurv på nettet med varer for mindst DKK 72 mia., når købene i Danmark og udlandet lægges sammen. Det vil i så fald være DKK 10 mia. - eller 15 pct. - mere end i 2013.

Det er fortsat især tøj og smykker, der lander i forbrugernes net-kurv. De to varetyper tegner sig nu for 18 pct. af det samlede indkøb på nettet - mod 16 pct. i 2013.

Og det er netop tøj, som ligger bag en stor del af danskernes stigende netkøb i udlandet. Store firmaer i Tyskland og England som Asos og Zalando tilbyder både lave priser og god service på samme tid. Det er med til at trække meget af tøjhandelen på nettet til udlandet, lyder forklaringen ifølge artiklen fra Henrik Theil, der er kommunikationschef i FDIH.

Skribentmail: