Mens danske bilister skal betale de suverænt højeste afgifter til staten, når de køber biler, så forsvinder samme afgift i det øjeblik, du kører i dit afgiftsbelagte køretøj hen over Øresundsbroen. I Sverige lyder bilafgiften nemlig på 0,0 pct.
Det betyder med andre ord, at i borderlandet koster en bil til DKK 300.000 rent faktisk DKK 300.000, mens den samme bil vil koste DKK 700.000 i Danmark, fordi staten opkræver DKK 100.000 pr. hjul i regstreringsafgift.
De danske bilafgifter blev eller sænket den 22-11-16. Bilernes topskat, som man måske kunne kalde det, blev sat ned fra 180 til 150 pct. Samtidig blev grænsen for, hvornår danske bilister skal af med den høje sats, hævet fra DKK 82.800 til DKK 106.600.
Det er dog langt fra nok til at bringe bilskatterne i Danmark blot ned i nærheden af de næsthøjeste bilafgifter i Europa. Det viser 2016 skatteguiden fra European Automobile Manufactorers’ Association (ACEA), som også dokumenterer, at 7 andre europæiske lande foruden Sverige bekender sig til nul-skat ved registrering af biler.
Registreringsafgiften på de danske biler fylder i øvrigt snart rundt. Den blev indført for næsten 100 år siden af daværende statsminister Thorvald Stauning, fremgår det af artiklen.