REJSE, TRANSPORT, ØKONOMI, BÅDE, FLY, OVERNATNING, SMYKKER, URE

Flypassager i kamp mod Turkish Airlines

Flag 18-11-11 ~2 minutters læsning · 225 ord

Søren Larsen har ventet et år på at få kompensation fra Turkish Airlines, fordi hans fly blev aflyst. Flyselskabet ignorerer udtalelse fra Trafikstyrelsen. Nu går han til de danske domstole.Får fire timer til at afgøre nyt rejsetilbud

Søren Larsen glædede sig til 14 dages ferie i Malaysia. Flybilletten med Turkish Airlines havde udrejsedatoen 26. juli 2010 med en mellemlanding i Istanbul. Men 11 dage før afrejse bliver han ringet op af rejseselskabet og meddelt, at flyet til Istanbul er aflyst.

Søren Larsen får fire timer til at afgøre, om han i stedet vil acceptere et fly til Istanbul en dag tidligere og videre dagen efter til Malaysia.

”Jeg skynder mig at undersøge på nettet, hvilke rettigheder jeg har. Blandt andet skal flyselskabet tilbyde at betale overnatning i Istanbul, hvis de ikke kan tilbyde afrejse sammen dag, som oprindeligt aftalt. Det skriver jeg både til rejseselskabet og til flyselskabet, men hører ikke mere,” fortæller Søren Larsen, der ender med at takke ja til det nye rejsetidspunkt.

Turkish Airlines skal betale for overnatning

Når luftfartsselskabet 14 dage før afrejse aflyser et fly, skal luftfarsselskabet ifølge EU’s regler om passagerrettigheder tilbyde kompensation, det vil sige udbetale kompensation og dække udgifter til hotelovernatning for den rejsende.

I Søren Larsens tilfælde løber overnatningen i Istanbul op på knap 600 kroner, mens erstatningen er på 400 euro (3.500 kr.) ifølge reglerne.

Skribentmail:

Mere info: http://forbrugerbladettænk