REJSE, TRANSPORT, GENERELT, ENERGI, FLY, LEDELSE

Dit fly er aflyst - hvad har du ret til?

Flag 09-05-13 ~Et minuts læsning · 167 ord

Det er surt, når flyet er forsinket, bliver aflyst, eller bagagen ikke dukker op.

Men der er hjælp at hente, for danske flypassagerer har en del rettigheder, som de ofte ikke er opmærksomme på.

Forbruger Europa, der er en del af Forbrugerstyrelsen, oplever en lind strøm af klager over flyrejser.

Får mange henvendelser

«Ofte drejer det sig om sager, hvor der er uenighed mellem selskabet og passageren om, hvorvidt passageren skal have kompensation,» siger Martine Kiding, der er leder af Forbruger Europa.

Når selskaberne afviser at betale kompensation, henviser de ofte til, at aflysningen skyldes usædvanlige omstændigheder. Er det krav opfyldt, har passageren nemlig ikke ret til kompensation.

«Passagerer får ikke nødvendigvis medhold i alt. Men generelt får vi mange henvendelser fra danske flypassagerer, der er i tvivl om deres rettigheder. Sommerferien står for døren, så det kan være nyttigt, hvis man kender sine rettigheder på forhånd, inden man skal ud at rejse,» siger Martine Kiding.

Forbruger Europa har derfor lavet en mini guide om flypassagerers rettigheder.

Skribentmail:

Mere info: http://epn.dk/brancher/transport/luft/ece5445274/dit-fly-er-aflyst-hvad-har-du-ret-til/