Hej,
Tak for spørgsmålet som har et meget simpelt svar.
For at være enten formand for en ejerforening eller for den sags skyld blive ansat som administrator eller manager, er det ikke nødvendigt at have en bolig i komplekset.
Det vil sige at også en lejer kan bestride sådanne poster.
For at beslutningen omkring tildelelsen af en post som administrator/ manager skal være juridisk gyldig og korrekt, bør den tages på en generalforsamling, hvor efter den føres til protokols i kara defteri/ ejerforeningens beslutningsbog.
Alternativt kan formanden - i fald formanden er blevet udstyret med denne bemyndigelse fra beboernes side - tage beslutningen om ansættelsen.
I fald jeg forstår dig ret er det jeres hensigt at ansætte den tyske lejer som lønnet administrator for byggeriet.
Den tyske lejer bør derfor kunne gennemgå jeres kara defteri og andre informationer og dermed informerer formanden for jeres ejerforening om hvordan hendes ansættelse skal foregå således at den holder sig inden for lovgivningens rammer.
En del af en administrators arbejde er jo netop at kende til love og regler indenfor dette område, samt sørge for at de bliver overholdt.
Held og lykke med ansættelsen.
Med venlig hilsen
Bo Thygesen