FORBRUG, JURA, REGLER

Må tilbage til forretningen for at klage

Flag 26-12-08 ~2 minutters læsning · 249 ord

Hvis du er dansker og har købt en julegave eller en anden vare i Sverige, som du af en eller anden grund er utilfreds med, gælder den generelle reklamationsret på to i EU ved købet i Sverige, akkurat som det ville have gjort ved et køb i Danmark. I det første havle år efter købet, er det forhandleren, der skal bevise, at varen var i orden ved købet. Det følgende halvandet år flytter bevisbyrden over på dig som kunde.

Der er dog ingen vej uden om, at du i givet fald skal tage turen tilbage til den svenske forretning, hvis du vil gøre brug af din reklamationsret. Det er et krav, hvis du senere vil indbringe købet af varen for et klagenævn, oplyser Benedicte Federspiel, der er konsulent i Forbrugerrådet.

Det hjælper i den forbindelse ikke at gå ind i en dansk afdeling af f.eks. Elgiganten, hvis du har købt den vare, du er utilfreds med, i en Elgigant-forretning i Sverige. Også i det tilfælde må du tage turen til forretningen i Sverige og fremføre din klage.

Hvis den vare, du har købt i Sverige, går i stykker, efter at den to års reklamationsret er udløbet, er der dog muligvis hjælp at hente hos dit forsikringsselskab. Hvis din indboforsikring dækker f.eks. elektroniske apparater i længere tid end de to år, vil der ikke være nogen forskel på, om du har købt den defekte vare i Sverige eller i Danmark, oplyser Christian Skødt, konsulent i Forsikring & Pension, ifølge artiklen.

Skribentmail: