BOLIG, KØB, SALG, BOLIGSALG, FERIEBOLIGER

Sveriges-leverandører trækker flest klik

Flag 06-01-04 ~3 minutters læsning · 573 ord

Den opdaterede brugerstatistikUdvandrerne.dk fortæller i detaljer, hvilke lande og emner, der interesserer webstedets brugere mest.

Men nu kan den nye Ressourceguide føje nye aspekter til historien om brugernes interesser.

Lige som brugerstatistikken hele tiden bliver opdateret, hver gang en bruger vælger at se et dokument, så har Ressourceguiden siden premieren den 1. oktober 2003 været udstyret med en tæller, som tæller klik. I dette tilfælde holdes der regnskab med, hvilke firmaer og foreningers webadresser brugerne klikker sig videre til.

Regnskabet er hidtil foregået i baggrunden, men fra nu af vises to oversigter, som løbende opdateres med info om de lande og emner, som brugerne af Udvandrerne.dk gennem deres klik med musen udviser mest interessere for at få mere at vide om på leverandør- eller foreningswebsteder.

Hvor mange brugere, der har klikket sig videre til hvert enkelt websted, afsløres ikke. Men oversigterne viser interessen som totaler for hvert enkelt land og emne.

Sverige øger afstanden

Efter tre måneders optælling følger brugen af Ressourceguiden et godt stykke ad vejen den brugerstatistik, som har kørt på Udvandrerne.dk siden 1. oktober 2002. Det er således Spanien, Frankrig og Sverige, som trækker flest klik - både når det gælder gode råd og Ressourceguiden. Men til forskel fra de gode råd, hvor Sverige i skrivende stund lægger sig i spidsen ved at tiltrække sig lidt mere opmærksomhed end Spanien og Frankrig, så er Sverige mere urørlig, når det gælder interessen for at besøge leverandørers og foreningers websteder.

Når vi ser på de gode råd, begrænser Sveriges forspring sig til under 10 pct. i forhold til de to andre lande. Men gælder det søgning efter ressourcer, øger Sverige forspringet til rundt regnet 50 pct.

Ved udgangen af 2003 havde 783 brugere klikket sig videre til leverandører og foreninger med Sverige som område, mens de tilsvarende tal for Frankring og Spanien er henholdsvis 575 og 440.

De gode råd om Tyrkiet tiltrækker syvendeflest læsere. Men når det gælder brugen af Ressourceguiden, hopper landet ved Bosporusstrædet op på en klar fjerdeplads med 313 klik ved slutningen af 2003. Forskellen kan være tegn på flere ting. Blandt andet at der måske er behov for mange flere gode råd om Tyrkiet, end Udvandrerne.dk kan tilbyde i øjeblikket! Så fat roligt musen og skriv et bidrag , hvis du skulle ligge inde med et.

Halvdelen vil købe bolig

Det er tilsyneladende ønsket om at købe en bolig i udlandet, der mere end noget andet får brugerne til at klikke sig videre til Ressourceguidens leverandører. Emnet «boligsalg» trækker hele 1841 klik - eller næsten halvdelen af brugernes klik i Ressourceguiden. Derefter følger «boligudlejning» med 400, «foreninger» med 328 og «rådgivning» med 241 klik.

Med 94 besøg om dagen i fjerde kvartal af 2003 er Ressourceguiden det næstmest læste dokument på Udvandrerne.dk - kun overgået af oversigten med kendte udlandsdanskere, der nåede op på 151 daglige visninger i samme periode.

Men den nye optælling af de websteder, som brugerne hopper videre til fra Ressourceguiden, viser med al tydelighed, at guiden lige fra første dag ikke blot er meget læst - men også meget brugt!

I løbet af de tre sidste måneder af 2003 klikkede brugerne af guiden sig videre til andre websteder i alt 2591 gange. Det svarer til knap 30 klik om dagen. Med andre ord: Ressourceguiden er straks fra lanceringen blevet et populært søgeredskab - ja, vel nærmest en informations-lufthavn - for danskere, der går med seriøse overvejelser om at flytte til udlandet.

Skribentmail: