Du kan spare kr. 93.000 ved at købe en Citroën Xsara Picasso i Polen og efterfølgende få den indregistreret i Danmark. Køber du en BMW 735i på samme måde, løber besparelsen op i kr. 130.000. Endelig er der kr. 45.000 at tjene ved at købe sin Toyota Corolla i Polen, og du kan spare kr. 42.000 ved at købe en Fiat Punto i landet på den anden side af Østersøen.
Besparelserne bygger på de polske priser, som de var i Polen den 1. maj 2004. Følg løbende med i de polske bilpriser på:
http://europa.eu.int/comm/competition/car_sector/price_diffs/
Metoden giver en stor besparelse ved køb af alle slags biler, fordi den udnytter, at priserne før afgifter er mindre i Polen end i Danmark. Når så den tårnhøje afgift i Danmark på små 200 pct. bliver lagt oveni, beregnes den af indkøbsprisen, og så bliver forskellen pludselig til at tage at føle på, fremgår det af DR’s udsendelse Rabatten.
Når du køber bilen i Polen, får du en særlig nummerplade af de polske toldmyndigheder, som du kører bilen til Danmark på. I Danmark skal bilen igennem et syn, hvorefter du fortsætter til Told & Skat, som bruger den polske regning på bilen til at beregne afgift plus moms. Til sidst henter du de danske nummerplader på Motorkontoret.
Gebyret for syn, indregistrering samt nummerplade løber typisk op i små 2600 kroner. Og det er altså ikke nok til at spolere den store prisforskel, efter at de danske afgifter er lagt på.
Og garantien på bilen påvirkes vel at mærke ikke af det lille krumspring. Den polske garanti gælder i Danmark. I tilfældet Citroën er den polske garanti endda på to år - mod den danske på et år, fremgår det.