En virksomhed kan lettest få et førstehåndsindtryk af det kinesiske marked ved at oprette et repræsentationskontor i landet. Men et repræsentationskontor må f.eks. hverken eksportere, importere eller udstede kvitteringer. Derfor vil mange virksomheder vokse ud af netop den organisering.
Alternativet er at oprette en egentlig virksomhed i Kina. Det kan være en 100 pct. ejet virksomhed eller en virksomhed, der er oprettet som et joint venture i fællesskab med et lokalt firma.
Dog er skiftet fra repræsentationskontor til egentlig virksomhed ikke uden faldgruber. F.eks. er det en typisk misforståelse, at repræsentationskontoret uden videre kan laves om til f.eks. et 100 pct. ejet datterselskab.
Men ifølge de kinesiske regler må repræsentationskontoret og den egentlige virksomhed ikke have samme adresse. Derfor er kontoret og virksomheden nødt til eksistere hver for sig, hvorefter mange vælger at lukke repræsentationskontoret, fremgår det af synspunktet.