Det er vigtigt for kinesiske forretningsforbindelser, at du udveksler visitkort med dem. Og i den forbindelse er det utrolig vigtigt at følge kinesisk skik og brug for, hvordan den slags foregår.
For det første skal den ene side af visitkortet rumme en oversættelser til kinesisk, og det er vigtigt, at denne side vender opad, når du giver visitkortet til dine kinesiske samarbejdspartnere.
For det andet er det af stor betydning, at du både afleverer og modtager et visitkort, mens du holder det med begge hænder.
Sådan lyder en af mange erfaringer, danskeren Lars Dithmer har gjort sig som udstationeret i Kina for svenske Alfa Laval siden 2006.
En andet godt råd er, at du bør undlade at snakke direkte om de konkrete forretninger og samarbejdsmuligheder i forbindelse med de første møder med repræsentanter for et kinesisk firma. Det er bedre at læge ud med at snakke om generelle tendenser inden for jeres fælles branche og om familierelationer. I det hele taget gælder det om at skabe en god relation til kinesere, hvis du vil gøre dig håb om at lave forretninger med dem, fortæller danskeren i artiklen.