Det skal være slut for en hvilkensomhelst netbutik i EU at blokere kunder fra bestemte EU-lande. Desuden skal det være forbudt at lægge oven i prisen, hvis kunden kommer fra lande, hvor det forventes, at man har tegnebogen i orden. Denne dårlige udgave af «special price for you» er ikke mindst danskere blevet ramt af i stor stil. Men måske ikke ret meget længere.
EU-Kommissionen forsøger i hvert fald at komme begge dele til livs med et nyt forslag til et «digitalt indre marked», der har til formål at fjerne en stor del af den forskelsbehandling, som foregår i de europæiske netbutikker i dag.
Forslaget indebærer dog ikke fuld ligestilling af internethandelen på tværs af landegrænser. Bl.a. bevares kundens ansvar for forsendelsen af varerne, ligesom forslaget ikke stiller krav om den samme service til kunderne, uanset hvilket EU-land de kommer fra.
Markedschef Lone Rasmussen fra Dansk Industri er positiv over for, at forslaget vil betyde mere fri konkurrence. Men hun mener også, at det er til ulempe for forbrugerne på grund af undtagelserne omkring forsendelse og service.
Så er vicedirektør Vagn Jelsøe fra Forbrugerrådet Tænk mere fuldtonet positiv over for det «digitale indre marked». Han mener, at forbrugerne sagtens kan håndtere, at nogle regler fortsat er forskellige fra land til land. Vicedirektøren glæder sig især over, at forbrugerne nu får udsigt til både større sortiment og lavere priser på nettet.
Desuden kan Vagn Jelsøe ikke frigøre sig fra tanken om, at skepsisen hos Dansk Erhverv måske skyldes hensynet til de danske butikker, fremgår det af artiklen.