Der er overkapacitet af indenrigsfly i Danmark. Eller også er der for få, der bruger flyet. Den vurdering kan enhver med bare en anelse kendskab til luftfart hurtigt gøre.
En sådan situation kan kun føre til enten reduktion af flyflåden eller højere priser. Det behøver man ikke at være Sherlock Homes – eller Ole Egholm - for at finde ud af. Spørgsmålet er blot, hvor længe man vil pine hinanden. Alle taber penge på danske indenrigsruter i øjeblikket. Vinderne er passagererne så længe det varer.
Netop nu gælder det om at nyde det, for tiden er kort. I den forløbne uge meldte Norwegian fra (med sommerfartplanen til og med oktober) i Karup. Det var ventet og ville være sket for længe siden, hvis ikke der har været usikkerhed om Cimber Sterlings beståenMan kan altså ikke flyve med store Boeing 737 med 185 pladser flere gange om dagen fra Karup til København samtidig med at konkurrenten, Cimber, flyver en halv snes returflyvninger med langt mindre og økonomiske ATR-fly. Og Cimber flyver jo vel at mærke også for SAS, som selv har givet op med de store jetfly og i stedet valgt at samarbejde med Cimber.
Vestjyderne har fortjent at få de samme chancer som folk i Sønderjylland og Nordjylland, men priserne de sidste par år på ruten har været helt uvirkelige. I mange tilfælde billigere end toget.