Det er den rejsendes eget ansvar at holde styr på rejseplan – f.eks. hvis flyet afgår fra anden terminal end den, rejsebureau har oplyst, lyder afgørelse i Forbrugerklagenævnet.
Forbrugerklagenævnet har netop af rejsebureauet ikke var skyldig i, at tre forbrugere missede deres fly pga. ændret terminalnummer.
De havde købt flybilletter til Santo Domingo. Inden afrejsen ændrede rejsebureauet dog rejseplanen, så forbrugerne skulle mellemlande i Barcelona, inden de skulle flyve videre til Madrid og derfra til Santo Domingo.
I rejseplanen fra rejsebureauet stod, at forbrugerne skulle flyve fra terminal 2 i Barcelona. Da forbrugerne nåede til terminal 2, konstaterede de dog, at deres fly afgik fra terminal 1.
Forbrugerne tog bussen til terminal 1, men da de kom frem, var gaten til deres fly til Madrid lukket. Forbrugerne købte nye flybilletter til Madrid, men nåede ikke flyet til Santo Domingo og blev sat på venteliste. Efter fire dages ventetid uden resultat måtte de vende næsen hjemad igen.
Ved hjemkomsten klagede forbrugerne til rejsebureauet, som afviste klagen med, at forbrugerne havde accepteret rejsebureauets betingelser, da de købte flybilletterne. I betingelserne stod der, at flytiderne i rejseplanen kun var vejledende, og at rejsebureauet ikke var ansvarligt, hvis flyselskabet ændrede i rejseplanen.