Er det rimeligt at et rejsebureau skal betale for en ny flybillet, hvis flyselskabet krakker? Det mener Danmarks Rejsebureau Forening ikke – DRF vil også have vurderet, om Rejsegarantifondens høje garantikrav er rimelige. Der var flere kontante sager på dagsordenen, da Danmarks Rejsebureau Forening i går holdt generalforsamling i København.
Her informerede DRF’s advokat om de såkaldte ”agentforbehold”. Agentforbeholdet omfatter bl.a. om et rejsebureau skal erstatte en ren flybillet, en ”flight only”, hvis flyselskabet går konkurs.
I år har der foreløbig været to krak blandt større europæiske flyselskaber, Spanair og ungarske Malev.
”Mindst 10.000 havde købt flybillet med Spanair via vores medlemmer – heraf omkring 5-6.000 formodentlig rene flight only-billetter. Hvis der er tale om en pakkerejse, fly og hotel, skal rejsebureauet, fordi det er en pakkerejse, finde anden transport i stedet for det krakkede flyselskab. Men det er ikke i overensstemmelse med lovgivningen, mener vi, at rejsebureauet også skal dække, hvis kunden kun har købt en ren flybillet til et flyselskab, der efterfølgende krakker.”