FORBRUG, SKATTER, AFGIFTER, BILER

Stor-udlejere undersøges for snyd med valutabiler

Flag ARTIKEL 20-02-06 ~3 minutters læsning · 600 ord

Politi og skattemyndighederne udvider nu en storstilet undersøgelse af svindel med valutabiler til at omfatte landets største biludlejere anført af Avis, Europcar og Hertz.

En voldsom og uforklarlig stigning i antallet af de attraktive valutabiler er udgangspunktet for politiet og Skats interesse for de store biludlejere. På ganske få år er antallet af valutabiler på det danske marked steget fra 5.000-6.000 nye valutabiler om året til 8.000-9.000.

»Det er utrolig mange biler hvert år, og man kan have sin tvivl, om de alle bliver udlejet til de formål, hvor de efter reglerne kan registreres uden afgift. Vi har en mistanke om, at det ikke hænger sammen,« siger chefkonsulent Palle Dahl fra Skats kontrolenhed.

Som omtalt i Berlingske Business går myndighedernes mistanke på systematisk snyd med manglende betaling af afgifter på en lang række luksusbiler gennem en bevidst fejlagtig indregistrering af bilerne som såkaldte valutabiler. Derved slipper forhandleren for den danske bilafgift på 180 procent, og på den måde kan man relativt billigt leje eller lease dyre luksusbiler.

Kun til udlandsdanskere

De såkaldte valutabiler må imidlertid udelukkende sælges og benyttes af danskere, som reelt bor i udlandet, men myndighederne mener, at en række danskere med fast bopæl i Danmark ulovligt kører i dyre valutabiler.

Mistanken har allerede ført til en ransagning hos den københavnske leverandør af luksusbiler som Porsche, Bentley og Lamborghini, Michael Lassen Automobiler.

Derudover har politiet aflagt besøg hos flere af Michael Lassens kunder herunder administrerende direktør for den tidligere Michael Mathiesen-ejede virksomhed IT Factory Stein Bagger samt hans hustru, Home-ejendomsmægler Anette Uttenthal.

Udover mindre og mellemstore biludlejere får en analyse af, hvem der kan opnå de største gevinster ved ordningen, ifølge Berlingske Business’ oplysninger både politiet og Skat til også at kigge de internationale biludlejere i Danmark efter i sømmene.

»Der er så stor trafik, at det skaber en mistanke om, at de store udlejningsfirmaer kan sælge valutabiler videre uden afgift. Det skal vi nu have undersøgt. Med udgangspunkt i alle de valutabiler, der sælges, er vores hypotese, at der foregår noget forkert,« siger Palle Dahl.

Biludlejnnigsfirmaer som Avis, Europcar og Hertz modtager typisk valutabiler i bundter af 200-400 biler af gangen.

Tre forklaringer

Hos biludlejningsfirmaet Avis er direktør Kim D. Svendsen overrasket over antallet af nye valutabiler, men ser tre forklaringer på den voldsomme stigning.

»Der kommer i det hele taget flere udlændinge særligt i Storkøbenhavn. Dernæst er der ingen tivl om, at Øresundsbroen har tiltrukket flere udlændinge til Københavns Lufthavn, og de kører så videre i en valutabil. Endelig kan man også forestille sig, at bilerne roterer hurtigere forstået på den måde, at man afgiftsberigtiger dem og så sælger dem,« siger han.

Kan sælges til udlandet

Ved at betale afgiften på valutabiler efter særlige afskrivningsforhold og efterfølgende sælge dem kan biludlejerne både styre egne omkostninger og tilbyde kunderne nyere biler.

Modsat på det danske marked kan Avis og andre desuden sælge valutabiler videre til eksempelvis Tyskland eller Sverige, påpeger Kim D. Svendsen.

Avis håndterer i øjeblikket 2.600 biler på landsplan, men selskabet ønsker ikke at oplyse, hvor mange af dem, der er valutabiler.

Hos Danmarks Automobilforhandler Forening tager administrerende direktør Preben Kjær afstand fra enhver form for snyd med ordningen, men mener samtidig, at et »afgiftssystem behæftet med lappeløsninger« kan være årsag til usikkerhed.

»Selvfølgelig skal myndighederne undersøge alle, også de store, når de går i gang. Jeg har selv set det system, som Avis kører efter, og det er ganske vist svært at gennemskue, men det virker meget kontrolleret. Der er formentlig ikke noget at komme efter, men omvendt må vi også konstatere, at valutabilerne pludseligt fylder mere og mere i statstikkerne,« siger Preben Kjær.