VIRKSOMHED, ØKONOMI, VIRKSOMHEDSETABLERING

Texas udfordrer Californien til duel på vækst

Flag ARTIKEL 24-03-13 ~3 minutters læsning · 498 ord

I sidste uge tog guvernøren i Texas, Rick Perry, på rundtur i Californien. Ikke for at se på Californiens herligheder men tværtimod for at lokke virksomheder fra Californien til Texas. «Det er hårdt at opbygge en virksomhed,» lød det i en radioreklame fra Perry: «Jeg hører, at det er næsten umuligt at opbygge en virksomhed i Californien. Se, hvorfor vores lave skatter, fornuftige regulering og retfærdige retssystem er lige, hvad der skal til, for at få din virksomhed til at flytte til Texas».

Det er uvist, om der kommer væsentlige resultater ud af Perrys tur. Men det er et faktum, at økonomien i Texas boomer i øjeblikket. I 2010 voksede delstatens bruttonationalprodukt med 5,2 pct., og i 2011 var væksten 3,3 pct. (det officielle tal for 2012 er endnu ikke offentliggjort). Til sammenligning voksede økonomien i Californien med 1,7 pct. i 2010 og 2 pct. i 2011. En stor del af væksten i Texas – såvel som andre dele af USA – er drevet af indvandring. Siden 1970 er delstaten vokset 133 pct. fra 11,2 mio. til 26,1 mio. indbyggere. Californien er også vokset – men «kun» med 90 pct.

Californien er langtfra nogen økonomisk fiasko – delstaten på vestkysten er bare ikke lige så succesfuld som Texas. Faktisk har de to delstater mange af de samme økonomiske fordele. De ligger begge i solbæltet på grænsen til vækstmarkedet Mexico. De har begge et stort areal med en vigtig landbrugssektor og store energireserver. De har begge en højtudviklet teknologisektor. Og de to delstater er begge store nok til at indgå i G20-gruppen af verdens ledende økonomier, hvis de var selvstændige lande.

Den væsentligste forskel ligger i den politik, som styrer de to delstater. Mens Texas ikke har nogen indkomstskat på delstatsniveau, så har Californien netop indført en millionærskat på 13,3 pct. Det gør det langt sværere at tiltrække højtlønnede talenter og iværksættere til Californien end til Texas. Californien vil nyde godt af miljøer som Silicon Valley og Hollywood i mange år endnu. Forretningsklynger forgår ikke så let. Men selv ikke disse ikoniske områder er fredet for konkurrence. Austin, hovedstaden i Texas, er blandt USA’s hurtigstvoksende byer og producerer både underholdning og informationsteknologi i verdensklasse. I løbet af det næste årti kan Austin meget vel udvikle sig til en klynge i klasse med de californiske.

Rick Perrys rundtur i Californien er et eksempel på fremtidens økonomiske konkurrence. I en tidsalder, hvor virksomheder og talenter har hele verden som deres legeplads, er geografiske regioner nødt til aggressivt at promovere sig selv som forretningsvenlige, hvis de vil skabe vækst. Og de er nødt til at bakke ordene op med handling.

Amerikanske delstater har konkurreret hårdt med hinanden lige siden nationens grundlæggelse, så amerikanske guvernører er blandt de mest garvede og aggressive geografiske fortalere i verden.

Men hvad forhindrer Sveriges statsminister i at bruge samme taktik som Rick Perry i forhold til danske virksomheder? Danske lyttere kommer muligvis ikke til at høre reklamer fra Fredrik Reinfeldt lige foreløbig, men tanken ligger ikke fjernt.