UDDANNELSE, FORSKNING, KVALITET, STUDIEOPHOLD

I Kina er kritik et fremmedord

Flag ARTIKEL 17-03-10 ~4 minutters læsning · 684 ord

Mens danske universitetsstuderende i stor stil søger udvekslingsophold i USA, England, Frankrig og Tyskland, så er det fortsat et fåtal, der kan skrive et ophold på et kinesisk universitet på CV’et. Men det er en skam, for et ophold i Kina åbner for en række unikke muligheder. Det vurderer Line Thomsen, cand.merc.-studerende i innovation og business development på CBS. Hun tilbragte selv et semester i Shanghai i efteråret 2009.

»Før jeg tog af sted, havde jeg ikke de helt store forventninger til det faglige niveau. I stedet var jeg nysgerrig efter, hvordan deres arbejdsformer var, hvordan man tilegner sig viden på kinesiske universiteter, og efter hvor meget man diskuterer, og hvor innovativ man er. Men selv om ikke alle fag var på niveau med kvaliteten herhjemme, så var der en række positive overraskelser, hvor niveauet var meget højt,« siger Line Thomsen.

På Fudan University, der er et af de mest anerkendte i Kina, læste Line Thomsen seks fag. Blandt andet management consulting og faget »How to do Business in China«. Selve undervisningsformen adskilte sig ikke meget fra CBS:

»Ligesom på CBS benyttede læreren sig af powerpoints, og vi blev undervist på forholdsvis små hold med omkring 30 studerende på hver. Den største forskel lå nok i, at man som studerende bliver involveret mere i undervisningen i Kina. Blandt andet ved, at man bliver bedømt på, hvad man siger, og hvor meget man markerer sig. Så den høje grad af to-vejs kommunikation overraskede mig positivt.«

Resultatorienterede

To-vejs kommunikationen var dog ikke præget af den store diskussionslyst. Mere af fokus på fakta og resultater.

»Kineserne er enormt resultatorienterede. De bruger ikke tiden på de store diskussioner, men i langt højere grad på at nå en konklusion og så holde fast i den. Her er vi nok mere procesorienterede i Danmark. Det giver kineserne den fordel, at de arbejder meget hurtigt og er meget effektive til at løse en opgave. Til gengæld er de knap så opmærksomme på processen og på alternative løsninger,« siger Line Thomsen, der mener, det ville være en fejl at opfatte kineserne som mindre fokuserede på kvalitetsløsninger end danskerne.

»Kvaliteten afhænger jo af ens opfattelse. Er det et kvalitetsparameter, at man hurtigt og effektivt når frem til en konklusion? Eller er det et kvalitetsparameter, at man bruger tid på processen, og at man diskuterer og når frem til alternative løsninger? Det kan vel være begge dele.«

Med hovedet i bøgerne

Kinesernes arbejdsomhed var en af de ting, der gjorde størst indtryk på Line Thomsen ved opholdet i Kina.

»Måske var det endnu mere udpræget, fordi jeg læste på Fudan, der er et eliteuniversitet, og hvor de studerende ved, at de er meget privilegerede. Men arbejdsindsatsen var enorm, og man skulle komme meget tidligt om morgenen for at få en plads på læsesalen, hvor de studerende mødte ind helt tidligt om morgenen og så sad der hele dagen. Derfor var det heller ikke usædvanligt at se studerende sove med hovedet ind over deres bøger. For de sad der hele dagen. Det var ekstremt, de bare læste, læste og læste. Fredagsøl var det også meget vanskeligt at lokke dem med på.«

Kineserne får tit skudt i skoene, at de ikke forstår at være innovative nok. Den opfattelse advarer Line Thomsen dog imod.

»Kineserne har altså også innovationsfag på deres universiteter, og det her emne er et, de har enorm fokus på. De erkender, at det har været en svaghed hos dem. Men det er de i fuld gang med at ændre på. Der, hvor man måske kan sige, at de for alvor har en udfordring, er på evnen til at være kritiske. Jeg kan ikke huske en eneste gang, hvor jeg har set en kineser være kritisk.«

For Line Thomsen selv har opholdet i Kina givet lyst til mere. Drømmen er en udstationering i Kina eller et job hos et multinationalt selskab, der har aktiviteter i Kina:

»Jeg ved, hvordan det er at arbejde med kineserne, og jeg kan godt lide den dynamik, der opstår, når man både har en kinesisk og en vestlig tilgang. Det giver nogle muligheder og udfordringer, man ikke har herhjemme.«