Endnu ved kun ganske få, hvordan man ser den ny konstellation med Skyways og ukrainsk milliardær bygget op i fremtiden. Men optimisme præger dagens kommentarer.
Der er mange løsninger, man kunne have foretrukket for Cimber-Sterling i stedet for den, der nu ser ud til at blive modellen. Først og fremmest, at flyselskabet kunne have klaret sig selv som et godt, moderne, dansk flyselskab. Når det var udelukket i den nuværende konstruktion, er den model, der tegner sig i horisonten ikke værst.
Hvis den ukrainske rigmand bag Manswell Enterprises, Igor Kolomoyskij, mener noget alvorligt ved at kaste store millionbeløb ind i luftfart, hvor de fleste taber penge, da er mulighederne talrige. Først og fremmest i at drive dygtig regionaltrafik, i ringere grad at kæmpe mod magtfulde lavprisselskaber og store ruteselskaber.
Derfor er der da også masser af lovord, som roser den konstruktion vi kun aner, men ikke kender. I så henseende gives kun henholdende svar fra ledelsen i både Cimber Sterling og Skyways.
Den positive modtagelse kommer blandt andet fra aktionærerne, som handlede aktien 4,6 procent op på en dag, da SAS og andre luftfartsaktier fortsat faldt. Andre velmenende ord fra adm. direktør i DRF, Lars Thykier.
Han siger til Børsen: ” Denne aftale giver rejsebranchen en anden form for sikkerhed. Den skaber stabilitet hos de bureauer, der køber billetter hos Cimber Sterling