Kære UdlandsXperter.
Jeg flyttede til Sverige i februar 2010 og købte på samme tidspunkt en brugt bil hos en bilforhandler. +
Det var min første bil og jeg vidste på daværende tidspunkt intet om biler. Bilen jeg kiggede på, skulle synes inden for en måned. Da jeg ved at man så nemt kan blive snydt, synes jeg selv at jeg var «smart» og tog mine forholdsregler, idet jeg fik skrevet i købskontrakten, at forhandleren skulle få den synet og at det var deres ansvar at lave/betale for alt der blev fundet på det syn. Altså købte jeg i teorien en nysynet bil.
Der blev fundet 3 ting på det første syn. To mindre anmærkninger, samt en lidt større, nemlig en kæmpe olielækage i motoren.
Jeg afleverer derfor bilen til reperation hos forhandleren og får den ca. halvanden uge senere tilbage nysynet. Jeg får papirer på at den er gået gennem 2. syn uden anmærkninger, og så er alt i den skønneste orden - tror jeg!
Da jeg første dag skal køre på arbejde i den, har jeg desværre et mindre uheld på nedkørslen til motorvejen. Der sker heldigvis ikke noget alvorligt med hverken bilen eller jeg selv, men finder dog hurtigt ud af at de dæk bilen er solgt med, slet ikke egner sig til vinterkørsel i Sverige.
Det er også her på motorvejen at jeg opdager, at mens bilen har været til reperation hos forhandleren, har de fjernet advarselstrekanten i bilen. Denne sad godt fastspændt oppe under bagsmækken, så det er ikke en man lige tager ud og glemmer at lægge tilbage ved at uheld. Dette finder jeg ret chokerende, da den jo for det første er lovpligtig, og for det andet bare er generelt dum (og potentielt farlig) at mangle i netop den situation jeg står i.
Jeg bestiller derfor hurtigst muligt tid hos et værksted (denne gang et andet sted end hos ovennævnte forhandler, da jeg ikke længere har tillid til dem), for at få sat nye dæk på bilen.
Da jeg ankommer til værkstedet for at hente bilen igen, efter monteringen af de nye dæk, spørger mekanikeren mig om jeg godt er opmærksom på, at jeg har en kæmpemæssig olielækage i motoren? Det er jeg selvfølgelig ikke, den skulle jo netop være blevet lavet, eftersom den gennemgik synet uden bemærkninger 2. gang.
Jeg kontakter nu forhandleren og er meget uforstående overfor dette, men de er nu nærmest umulige at få i tale. I mellemtiden bliver olielækagen værre og værre for hver dag. Jeg arbejder i København og må på nuværende tidspunkt fylde en hel liter olie på, for hver tur frem og tilbage fra min bopæl i Skåne til Kbh.
Da der ikke sker noget fremskridt i kommunikationen med forhandleren, og jeg ikke helt ved hvordan jeg skal gribe det an at klage over dem (de har i følge vores aftale lovet mig en nysynet bil, og det har jeg jo i teorien også fået, i følge papirene fra synet, selvom jeg ikke forstår hvordan det kan lade sig gøre), så vælger jeg at få bilen repereret for egen regning, hos samme værksted hvor jeg fik dækkene monteret.
På daværende tidspunkt vil jeg blot gerne have en bil der virker og som jeg kan føle mig tryg ved at køre i, og da jeg har utroligt mange andre ting om ørerne og føler mig lidt «hæmmet» i forhold til at være flyttet til et nyt land hvor jeg ikke kender reglerne, beslutter jeg mig for blot at bide i det sure æble, betale selv og så få fred på dén front.
Jeg når dog kun lige at glæde mig over at olielækagen er fortid, da jeg kan konstatere at to af de nye dæk nu lækker voldsomt meget luft. Bilen er ikke punkteret, men ryger ned på 1 bar på højre fordæk og ca. 1.5 på højre bagdæk. Altså ca. en bar under hvad den burde ligge på, hvorfor bilen er halvflad på højre side. Dette sker hurtigt og uanset om bilen er i brug eller står stille, og jeg må fylde luft på bilen et par gange om ugen.
Jeg henvender mig derfor til værkstedet der satte dækkene på og beder dem kigge på det. Jeg får at vide at der ikke er tid før om tre uger. Jeg spørger til hvornår jeg hurtigst muligt kan få en tid efter de tre uger, og derefter får jeg intet svar fra dem (kommunikationen foregår pr. mail).
I mellemtiden opstår der en kæmpe benzinlækage i bilen. Der løber godt og vel et par liter ud i døgnet. Da jeg bruger bilen meget og kører langt er dette meget uholdbart. Jeg kontakter derfor værkstedet endnu en gang, rykker dem for en tid til dækkene, samt siger at jeg nu også gerne vil have lavet benzinlækagen. De siger nu igen at der går 3 uger fra dags dato, før jeg kan få en tid.
Da jeg ikke kan vente på dette ift. benzinlækagen, bestiller jeg derfor tid hos værksted nr. 3. De laver lækagen med det samme, da den i følge dem åbenbart nærmest er potentielt livsfarlig og ikke vil lade mig køre derfra i bilen før den er lavet. De tilbyder også at kigge på dækkene.
De fortæller mig at der vedr. dækkene er tale om en monteringsfejl, der gør at der er blevet gnavet hul i slangen i dækkene, og bekræfter at bilen ikke er punkteret, hvilket værksted nr. 2 ellers har påpeget for mig nok var tilfældet, uden i øvrigt at have set bilen. Mekanikeren hos værksted nr. 3, giver også udtryk for at værksted nr. 2 burde lave fejlen på egen regning, men vil de ikke det, så vil han gerne lave det for mig.
Jeg tager derfor kontakt til værksted nr. 2 endnu en gang. Tænker: «Nu bliver jeg altså stædig, denne gang betaler jeg ikke selv for noget der er andres fejl».
Det lykkedes mig efter en del pres, at få booket en tid hos værksted nr. 2, hele 8 uger efter første henvendelse omkring dækkene. Jeg gør dem opmærksom på at min familie og jeg skal køre på ferie i bilen 2 dage efter den bookede tid og at jeg på det kraftigste forventer at bilen er i orden til dette.
Samme dag som jeg har afleveret bilen ringer værkstedet mig op, og informerer mig om at de ikke kan finde nogen fejl eller noget der lækker på dækkene.
Jeg har indtil nu været meget tålmodig og rolig, men begynder nu for alvor at blive irriteret. Jeg forklarer vedkommende i røret, (stadig pænt, men nu meget bestemt) at der ER noget galt når den lækker så meget luft og at de simpelthen må lede lidt bedre. Jeg har desuden også pr. mail informeret dem om hvad værksted nr. 3 sagde omkring dækkene.
Hertil siger han at de vil kigge lidt mere på det og vi aftaler at jeg kommer og henter bilen næste formiddag, inden vi skal køre på ferie.
Min kæreste og jeg tager derind og forventer det værste. Vi bliver derfor meget glædeligt overraskede, da de oplyser at de nu har lavet bilen og endda har kigget på venstre forhjul også (selvom jeg hele tiden kun har sagt at der var noget galt med de to højre dæk og derfor kun bedt dem kigge på dette). Det er selvfølgelig for deres regning, tilføjer han yderligere.
Vi kører glade på ferie og undervejs tjekker jeg lufttrykket, da bilen føles anderledes end normalt. Det viser sig at de har fyldt alt for meget luft i dækkene, i forhold til det der er anbefalet/foreskrevet for bilen. Der er nu 2.8 bar i alle 4 dæk, jeg plejer selv at fylde 2.2 i fordækkene og 2.6 i bagdækkene. Vi ryster dog bare lidt på hovedet af det, lukker lidt luft ud så det passer med det foreskrevne og tænker ikke mere over det.
Nu er der gået et par uger siden da, og jeg har nu til min frustration kunnet konstatere at de IKKE har lavet bilen. Højre fordæk lækker stadig lige så meget som før. Bagdækket lækker mindre end før, men lækker dog stadig. Det værste er dog, at begge dæk på venstre side (som ellers ikke fejlede noget før) nu også lækker luft. Altså har de ødelagt bilen mere end de har repereret den!
Bægeret er nu virkelig ved at flyde over for mig og jeg aner ikke hvordan jeg kommer videre med situationen. Jeg har absolut ingen tillid til værksted nr. 2, og føler ikke at jeg får noget ud af at brokke mig til dem og bede dem reperere bilen igen igen. Hvis de ikke kunne lave det ordenligt fra starten, ødelægger den mere end de laver den anden gang, ja så stoler jeg ikke på at jeg nogensinde får den lavet ordenligt hos dem.
Jeg kunne selvfølgelig få værksted nr. 3 til at lave det for min egen regning, men synes også snart at der må være en grænse et sted. Jeg har heller ikke råd til at blive ved med at betale for andre folks inkompetence.
Jeg føler mig snydt og bedraget af forhandleren og ligeledes meget dårligt behandlet af værksted nr. 2. Har jeg i denne situation nogen mulighed for at klage som forbruger, og hvor gør jeg det i så fald henne?
Er det muligt for mig at stille spørgsmålstegn ved, hvorfor bilen kunne dumpe 1. syn på en olielækage i motoren, men gå fejlfrit igennem 2. syn, på trods af at problemet tydeligvis ikke var blevet ordnet? Eller er der en tidsfrist i forhold til sådanne ting, der er udløbet og gør det umuligt for mig at gøre noget ved? Dette var tilbage i februar, jeg har dog gjort forhandleren opmærksom på det indenfor en måned efter at jeg købte bilen af dem, vi er bare aldrig kommet videre derfra.
Jeg håber at I kan hjælpe mig videre, for jeg føler mig efterhånden desperat (og desuden ret utryg ved at køre i en bil med så mange graverende fejl).
På forhånd tak og hav en dejlig dag.
De bedste hilsener
Dita